Διάφορα

May 31, 2020, 18:15
Παραμύθια για παιδιά: 8 συμβουλές για να διαβάσετε ή να αφηγηθείτε σωστά ένα παραμύθι.
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
  • μέγεθος γραμματοσειράς

Παραμύθια για παιδιά: 8 συμβουλές για να διαβάσετε ή να αφηγηθείτε σωστά ένα παραμύθι.

29 Απριλίου 2020

Για να μας "μείνει" χαραγμένη μια ιστορία ή ένα παιδικό παραμύθι, δεν φτάνει να το ακούσουμε, ο τρόπος που θα το ακούσουμε, το άτομο που μας το αφηγείται, οι φωτογραφίες ή οι δραστηριότητες που θα συνοδεύουν την ιστορία, παίζουν σημαντικό ρόλο.

''Αν θέλετε το παιδί σας να γίνει έξυπνο, διαβάστε του παραμύθια. Αν θέλετε να γίνει πιο έξυπνο, διαβάστε του περισσότερα παραμύθια" Albert Einstein

Πως διαβάζουμε όμως σωστά ένα παραμύθι;

Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε ένα μικρό βοήθημα για τα παραμύθια ή τις ιστορίες που διαβάζετε με τα παιδιά σας. Ο οδηγός απευθύνεται σε γονείς με παιδιά από 2 έως 6 ετών. Δείτε παρακάτω τα περιεχόμενα του άρθρου και αν δεν θέλετε να ξεκινήσετε από την αρχή κάντε scroll για να πάτε στην ενότητα που θα βρείτε χρήσιμη.

Περιεχόμενα

Έχω διαλέξει το σωστό παιδικό παραμύθι;

Πριν την αφήγηση.

Διαβάζω με εικόνες!

Τεχνικές αφήγησης.

Ο Χρόνος και ο χώρος

Το λάθος του διδακτισμού.

Διαβάζουμε, διαβάζουμε και...Ξαναδιαβάζουμε

Αφηγούμαστε...Παίζοντας

Θυμήσου, πως εσύ είσαι αυτός, που μπορεί να γεμίσει τον κόσμο φως. Χιονάτη

Πώς θα κάνουμε το παιδί να κατανοήσει τα παραμύθια, να αγαπήσει το διάβασμα και ταυτόχρονα να θέλει να ταξιδέψει στην χώρα της φαντασίας;

1.Έχω διαλέξει το σωστό παραμύθι;

Είναι σημαντικό πριν την αφήγηση, να έχουμε διαλέξει το σωστό παραμύθι. Δεν μπορούμε να αφηγηθούμε κάτι που δεν ταιριάζει στην ηλικία του παιδιού ή στις προτιμήσεις του. Επίσης και οι δικές μας προτιμήσεις παίζουν ρόλο. Ίσως έχουμε κάποια προτίμηση στα κλασικά παραμύθια τα οποία δεν μπορούν να γίνουν κατανοητά από τα πολύ μικρά παιδιά.

Ένας βασικός λόγος λοιπόν για να έχουμε μια πετυχημένη αφήγηση, είναι η επιλογή του παραμυθιού να ταιριάζει με την ηλικία του παιδιού αλλά και τις δικές μας προτιμήσεις. Μην ξεχνάτε πως η αφήγηση ή το διάβασμα παραμυθιών είναι μια αμοιβαία διαδικασία που δεν έχει επίκεντρο το παιδί αλλά εσάς μαζί με το παιδί.

2.Πριν την αφήγηση.

Αφού διαλέξουμε το παραμύθι ήρθε λοιπόν η ώρα της μαγείας. Ήρθε η στιγμή που με ανυπομονησία θα πάμε σπίτι να διαβάσουμε το παραμύθι που αγοράσαμε. Ίσως να μας ήρθε ένα πακέτο, μια παραγγελία που κάναμε και όλο χαρά περιμέναμε! Κατευθείαν λοιπόν τρέχουμε να διαβάσουμε το παραμύθι μας.

Είναι όμως σωστό όμως να πέσουμε με τα μούτρα και κατευθείαν να διαβάσουμε το παραμύθι;

Αν έχετε συνήθεια και ρουτίνα, να διαβάζετε συνεχώς παραμύθια στα παιδιά, ναι.

Αν όμως, μετά από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες ανάγνωσης ή κριτικές από άλλες μητέρες, έχετε την εντύπωση πως πολλά παραμύθια που αρέσουν στους γύρω σας, το παιδί σας δεν μπορεί να τα καταλάβει τότε μάλλον θα πρέπει να αλλάξετε τον τρόπο που διαβάζετε τα παραμύθια σας.

Δοκιμάστε να διαβάσετε πρώτα εσείς το παραμύθι μια με δυο φορές πριν το αφηγηθείτε στο παιδί. Έτσι θα μπορέσετε να του δώσετε μια πιο καθαρή εικόνα του παραμυθιού και να δείτε την έκπληξη του σε σημεία που εσείς θα έχετε ήδη διαβάσει.

Η χαρά του παιδιού για το βιβλίο!

"Αν ονειρεύεσαι κάτι περισσότερο από μία φορά, είναι σίγουρο ότι θα γίνει πραγματικότητα." - Η ωραία κοιμωμένη.

3.Διαβάζω με εικόνες.

Στην ηλικία που αναφερόμαστε, δηλαδή 2 έως 6 ετών, θα ήταν σωστό να ξεφυλλίσετε το παραμύθι και στην συνέχεια να το διαβάσετε. Δεν έχει μεγάλη σημασία στα παιδιά αυτής της ηλικίας να αποκαλυφθεί κάτι, έτσι κ αλλιώς οι εικόνες μπορεί να μην αποτυπώνουν το 100% της ιστορίας.

Μιλήστε πρώτα για τους ήρωες που βλέπετε στο παραμύθι χωρίς να το διαβάσετε, ρωτήστε το παιδί τι βλέπει και τι νομίζει ότι γίνεται στην πλοκή του παραμυθιού.

Αφού το κάνετε αυτό, μπορείτε να ξεκινήσετε το διάβασμα!

4.Τεχνικές αφήγησης

Τώρα περνάμε στην πράξη της αφήγησης, εδώ, θα πρέπει να γνωρίζετε μερικά πράγματα όσον αφορά την τεχνική της αφήγησης ή της υποκριτικής.

Όχι δεν θα γίνεται ηθοποιοι, μην φοβάστε...Αν και θα ήταν μια καλή ευκαιρία να εξασκήσετε το ταλέντο σας!

Το ύφος που θα αφηγηθείτε κάποιες συγκεκριμένες προτάσεις πρέπει να είναι ανάλογο με αυτό που διαβάζετε.

Μπορείτε να εξασκήσετε τον τρόπο που διαβάζετε και να παίξετε με το παιδί σας με μερικά παιχνίδια που μπορείτε να βρείτε εδώ.

Ο τόνος της φωνής σας θα πρέπει να ανεβαίνει και να κατεβαίνει ανάλογα την ένταση ή την περιγραφή του παραμυθιού.

Αυτό μπορεί να είναι π.χ. όταν μιλά κάποιος κόκορας ή ένα λιοντάρι, άλλος μιλά βαριά και άλλος μιλά λεπτά!

Αφού διαβάσετε το παραμύθι και είδατε πως κάποιες λέξεις δεν μπόρεσαν να γίνουν κατανοητές, μπορείτε να αλλάξετε αυτές τις λέξεις.

Ένα παραμύθι δεν μπορεί να πιάσει 100% ένα παιδί, ο συγγραφέας δεν γράφει πάντα με γνώμονα τις αντιληπτικές ικανότητες ενός παιδιού. Αν εσείς που ξέρετε πολύ καλά το παιδί σας αλλάξτε κάποιες από τις λέξεις που το δυσκολεύουν, σίγουρα θα κάνετε και την αφήγηση ή το διάβασμα του παραμυθιού πιο διασκεδαστικο!

Όσον αφορά τις συμβουλές για το ύφος και τον τόνο που πρέπει να έχουμε στα παραμύθια καλό είναι να μην "παιδιαρίζουμε", ο Δρ. Στέλιος πελασγός σε συνέντευξη του αναφέρει:

Στην περίπτωση που χρειαστεί να διαβάσουμε ένα παραμύθι από το βιβλίο,φροντίζουμε ώστε η γλώσσα και τα νοήματα μας να είναι πλούσια και οχι παιδικά και απλοποιημένα.

«Οι σημερινές ξεχωριστές στιγμές είναι οι αναμνήσεις του αύριο» - Aladdin

Παραμύθια για παιδιά: Πως διαβάζω σωστά!Παραμύθια για παιδιά: Πως διαβάζω σωστά!


Ο Κόσμος των παραμυθιών είναι μαγικός

5.Χρόνος και χώρος

Είναι σημαντικό να ορίζετε τον χρόνο που διαβάζετε ένα παραμύθι. Αυτό θα βοηθήσει και το παιδί σας. Θα του διαβάσετε ένα παραμύθι για να κοιμηθεί ή θα διαβάσετε παρέα ένα παραμύθι το απόγευμα;

Είναι σημαντικό ο χρόνος που διαβάζουμε ένα παραμύθι να έχει όρια.

Η ιδέα του Δρ. Στέλιου Πελασγού, να δημιουργήσουμε μια ρουτίνα που θα την λέμε "Η Ώρα του Παραμυθιού" φαντάζει υπέροχη! Βάλτε λοιπόν χρονικά όρια στην ανάγνωση όπως βάζετε και σε κάθε δραστηριότητα που κάνετε με το παιδί.

Ο χώρος επίσης είναι ένα ένα σημείο που πρέπει να προσέξουμε! Καλό θα ήταν να προτιμούμε χώρους που υπάρχει ησυχία και να έχουν όσο λιγότερα αντικείμενα γίνεται.

Ένας γεμάτος αντικείμενα μπορεί πολύ εύκολα να αποσπάσει την προσοχή του παιδιού.

6.Το λάθος του διδακτισμού

Μερικές φορές, διαλέγουμε παραμύθια που έχουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα για τα παιδιά. Κάποιοι μπορεί να διαλέξουν ένα παραμύθι για τον χωρισμό, ή μια απώλεια και κάποιοι άλλοι θα διαβάσουν παραμύθια στα παιδιά τους για τα συναισθήματα ή το περιβάλλον.

Διαλέγουμε ένα παραμύθι για την αφορμή που μας δίνει. Μαθαίνουμε για τους ήρωες και τα παθήματα τους και όχι με μόνο σκοπό να διδαχθούμε κάτι!

Στα αλήθεια είναι πολύ σωστό, τα παραμύθια να μας μαθαίνουν καινούρια πράγματα αλλά μερικές φορές καλό θα είναι να μην το παρακάνουμε. Είναι όμορφο να συγκρίνουμε την ζωή μας με συγκεκριμένους ήρωες και τα παθήματα τους. Μην ξεχνάτε πως τα παραμύθια υποβοηθούν τα πρότυπα συμπεριφοράς που έχουν ήδη τα παιδιά, το οποία είστε εσείς!

7.Διαβάζουμε, διαβάζουμε και...Ξαναδιαβάζουμε

Τα παραμύθια δεν αγοράζονται για να διαβαστούν μια φορά. Τα παραμύθια είναι κομμάτι του τρόπου ζωής των παιδιών. Χωρίς παραμύθια η ζωή των παιδιών δεν έχει ενδιαφέρον! Η ηλικία των παιδιών που ασχολούμαστε είναι γεμάτη φανταστικούς ήρωες και πλάσματα.

Είναι σωστό να διαβάζουμε ξανά και ξανά ένα παραμύθι όχι μόνο για την εμπέδοση του παραμυθιού αλλά και για να αποτυπωθει καλύτερα η περιπέτεια και τα χαρακτηριστηκά του ήρωα.

Όταν το παραμύθι συνδυαστεί και με άλλες δραστηριότητες τότε έχουμε πετύχει τα καλύτερα αποτελέσματα. Αν θέλετε να δείτε μερικές δράσεις που μπορείτε να κάνετε δείτε εδώ και εδώ.

Πως διαβάζουμε ένα παραμύθι σε μικρά παιδιάΠως διαβάζουμε ένα παραμύθι σε μικρά παιδιά

Από νωρίς...στον κόσμο των παραμυθιών!

8.Αφηγούμαστε...Παίζοντας

Το διασκεδαστικό με τα παραμύθια είναι πως μπορούμε να τα αφηγηθούμε με διαφορετικούς τρόπους. Μπορούμε να στήσουμε το δικό μας θέατρο ή κουκλοθέατρο στο σπίτι. Δείτε μερικές ιδέες μας για να παίξετε σωστά κουκλοθέατρο στο σπίτι εδώ.

Δοκιμάστε να διαβάσετε το παραμύθι και να το αφηγηθείτε στο παιδί χωρίς το βιβλίο!

Δοκιμάστε να αφηγηθείτε το παραμύθι με μερικά αξεσουάρ. Κάποια καπέλα, μερικά παλιά ρούχα ή ακόμα και με ένα σουρωτήρι για ασπίδα! Aν σε κάποια σημεία ξεχάσετε το παραμύθι ζητήστε από τα παιδιά να σας πουν τι νομίζουν πως έγινε στη συνέχεια και αφού τελειώσετε την δική σας εκδοχή διαβάστε το πρωτότυπο!

Δείτε δυο βίντεο που μπορούν να σας βοηθήσουν!

1.Κάποιοι τρόποι αφήγησης για μικρά παιδιά!

2.Δείτε πως μπορούμε να διαβάζουμε με το βιβλίο.

Πηγή: oneirovates.com

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 29 Απριλίου 2020 15:53

Σχετικά Άρθρα